Un dels passos importants en les condicions laborals de les dones, va ser causat per un incendi produït per una burilla. A la fàbrica Triangle Shirtwaist de Nueva York al 1911 van mori 123 joves treballadores i va tenir grans repercussions en la legislació laboral dels Estats Units, i en les celebracions posteriors del Dia Internacional de la Dona es va fer referència a les condicions laborals que van conduir al desastre.?
Veus que no veus, vol impulsar una visibilitat més justa i equilibrada de les dones als mitjans de comunicació. Parlem de la manipulació de la publicitat del tabac dirigida a les dones!
A principis del segle XX amb el desenvolupament industrial, comencen les tècniques de màrqueting per introduir i consolidar els missatges de la industria tabaquera. El començament del consum de tabac en les dones, va ser possible no només pels canvis econòmics i socials sinó també per la forma en què la indústria tabaquera va saber capitalitzar els canvis d’actituds socials, en funció de la qual cosa orienta la propaganda on presenta el fet de fumar com a símbol d’emancipació. Aquest missatge, inventat a principi del segle XX, continua avui dia vigent i rendible arreu del món.
La Primera Guerra Mundial va resultar determinant per a l’emancipació femenina i la distribució del consum de tabac entre les dones dels països implicats en el conflicte bèl·lic. No només ocupen l’espai masculí en nombroses tasques: també comencen a vestir pantalons, a practicar esports i a tallar-se els cabells com els nois. Durant els anys 1920-1930 les tabaqueres donen l’empenta definitiva, proporcionant a través de les imatges valors d’alliberació i poder, entre d’altres importants per a les dones. Un factor que va ajudar amb força va ser la recent necessitat per a les noies de l’època de ser primes, amb cabell tallat com els nois i pantalons curts. Aquest va ser un dels fets clau que l’American Tobacco Company va detectar per a vendre tabac.
A Catalunya, durant la Guerra Civil les dones van tenir una participació activa, especialment en el bàndol republicà. La nova situació va permetre a les dones l’accés a treballs i espais que fins llavors eren masculins. Per qüestions pràctiques, comencen a portar pantalons, a tallar-se els cabells i, les més agosarades, a fumar. En aquest moment les dones utilitzaven la cigarreta per desfer-se de la imatge de dona antiquada i desfasada.
La influència dels moviments estudiantils del maig del 68 —entre d’altres esdeveniments— permeten als estrategs de les tabaqueres renovar els missatges per tal de mantenir-se emocionalment pròxims a les dones que refusen el que elles consideren obsolets models d’identificació de gènere.
El tema ja no era l’accés de la dona al món masculí, sinó al seu propi món amb independència i igualtat per a les dones. La publicitat directa, en detectar els canvis de comportament de les noies sense trencar l’arquetip, presenta imatges provocadores i alhora normalitzadores de la conducta de fumar. Tot aquest treball va donar el seu fruit.
Després de l’experiència del segle XX segons la qual la mortalitat masculina pel consum de tabac ha devastat individus i famílies, s’ha d’evitar sobretot que es reprodueixi la segona epidèmia evitable. És necessari el reconeixement del tabaquisme femení com a problema de salut. Amb programes que incorporin els mètodes del màrqueting social de la mateixa manera que ho han fet durant tot el segle XX les tabaqueres.
Ha estat una gran i molt calculada inversió de la indústria per atraure dones consumidores amb l’únic objectiu de compensar el descens de consum del mercat masculí. La indústria no perd el temps i utilitza tots els seus recursos (que són molts) a campanyes dirigides específicament a les dones, de manera directa e indirecta. No són gratuïtes les aparicions de cigarretes en sèries de joves, pel·lícules, videoclips de cantats, fotos de models...... no ens enganyem!!
Tabac, sensualitat i llibertat que porten com a conseqüència més percentatges de dones que pateixen càncers de pulmó, atacs cardíacs mortals o malalties respiratòries, tal hi com fa constar la OMS (Organització Mundial per la Salut). La lluita continua i cada vegada més les estadístiques mostren l´evidència: dones, tabac, malaltia, mort.